جی پی مورگان، برنده مزایده بانک فرست ریپابلیک شد، اما آیا در دنیای  VC‌ها و استارت‌آپ‌ها هم پیروز خواهد شد؟

روز دوشنبه گذشته، بانک فرست ریپابلیک (First Republic) توسط قانونگذاران فدرال توقیف شد و در یک مزایده که جی پی مورگان (JP Morgan) برنده آن شد، فروخته شد. 

بانک فرست ریپابلیک (مستقر در سانفرانسیسکو) پس از اینکه در گزارش درآمد خود فاش کرد مشتریانش با بیش از 100 میلیارد دلار سپرده و به دنبال ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (SVB) در ماه مارس، از خزانه‌اش فرار کرده‌اند، سقوط کرد. بانک فرست ریپابلیک مانند SVB، یک بانک متمرکز بر روابط بود که خدمات جذابی داشته و بین بسیاری از استارتاپ ها و شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) محبوب بود. در حال حاضر، چالش جی پی مورگان حفظ این ویژگی‌ها برای حفظ مشتریان خواهد بود.

سیگنال فایر (SignalFire) که یک شرکت VC در مراحل اولیه است، اعلام کرده تا زمانی که جی پی مورگان اکثر خدمات قبلی را تغییر ندهد، همچنان مشتری فرست ریپابلیک باقی می‌ماند. کریس فارمر (Chris Farmer)، مدیر عامل سیگنال فایر گفت: 

امیدواریم فرست ریپابلیک اجازه داشته باشد به جای تبدیل شدن به شعبه های جی پی مورگان، به فعالیت‌های قبلی‌‌اش ادامه دهد. او به ویژگی‌های خوب فرست ریپابلیک از جمله خدمات دستکش سفید و درک نیازهای فناوری و VC اشاره کرد.

اگرچه  فرست ریپابلیک در زمینه وام دادن به استارت‌‌ آپ‌ ها شناخته شده نبود، اما حدود 12 درصد دفتر وام 173 میلیارد دلاری آن را فراخوان‌های سرمایه برای صندوق های خصوصی وGPهای  آنها تشکیل می‌داد. پس از این، جی پی مورگان مدیریت دفتر وام فرست ریپابلیک را برعهده و تقریباً 92 میلیارد دلار سپرده را در اختیار خواهد گرفت. 

JP Morgan به عنوان بزرگترین بانک ایالات متحده، حتی قبل از اینکه در مزایده خرید فرست ریپابلیک برنده شود، از بحران بانکی سود برد و در ماه مارس شاهد افزایش 50 میلیارد دلاری سپرده های خود بود. اکنون، جی پی مورگان باید مطمئن شود که مشتریان فرست ریپابلیک به جای دیگری نمی‌روند.

یک VC که خواست نامش فاش نشود، گفت نگران است که فرست ریپابلیک به طور کامل در جی پی مورگان جذب شود و بنابراین، در آینده قادر به ارائه همان سطح خدمات و پشتیبانی مشتریان نباشد. اما جیمز اولان (James Ulan)، تحلیلگر ارشد پیچ‌بوک (PitchBook)، معتقد است که جی پی مورگان احتمالاً روند ادغام را به راحتی طی خواهد کرد. او می‌گوید: 

جی پی مورگان شرکت های زیادی را خریده و من فکر نمی‌کنم به گونه‌ای رفتار کند که منجر به خروج انبوه مشتریان شود.

منبع: pitchbook

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *