برای اولین بار در جهان: آغاز به کار اتوبوس های خودران در اسکاتلند از فردا

فردا دوشنبه (۱۵ می) اولین سرویس کامل حمل و نقل خودران در یک مسیر حدودا ۲۲ کیلومتری در اسکاتلند شروع به کار می‌کند. این روز، نقطه عطفی برای پروژه پیشگام CAVForth و اوج یک برنامه آزمایشی طولانی است که مراحل مختلفی از جمله ارزیابی مسیر، شبیه سازی، آزمایش های درون‌جاده‌ای و سفرهای آزمایشی با مسافران را پشت سر گذاشته است.

قرار است هفت روز هفته، پنج اتوبوس خودران در مسیر جدیدی حرکت کنند. این سامانه، ظرفیت جابه‌جایی ۱۰ هزار مسافر در هفته را دارد و اتوبوس‌ها هر 30 دقیقه یک‌بار در ساعات کاری از مرکز خارج می‌شوند. ضمن اینکه کرایه‌ آن‌ها با اتوبوس‌های عادی تفاوتی ندارد. 

قابلیت خودران بودن این اتوبوس‌ها که با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند،  توسط شرکت انگلیسی Fusion Processing تامین شده است. این اتوبوس‌ های خودران برای عملکرد ایمن خود در تمام شرایط ترافیکی، از داده‌های مجموعه‌ای از حسگرها، از جمله لیدار، رادار، دوربین‌ها و همچنین هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. آن‌ها باید مجموعه‌ای از جاده‌ها، بزرگراه‌ها، خطوط اتوبوسرانی و زمین‌های خصوصی، دوربرگردان‌ها، چراغ‌های راهنمایی و همچنین تغییر خطوط را مدیریت کنند. این اتوبوس‌ها می‌توانند برای محاسبه سرعت بهینه هنگام عبور از چراغ سبز، با سیستم‌های چراغ راهنمایی ارتباط برقرار کنند. شرکت Fusion Processing این امر را باعث کاهش ترمزهای غیرضروری، کاهش آلاینده‌ها و جلوگیری از سایش خودروها می‌داند.

اگرچه این اتوبو‌س‌ های خودران در رانندگی، مستقل هستند، اما انتظار می‌رود دو کارمند داشته باشند. یک نفر راننده برای نظارت بر فناوری، پشت فرمان خواهد بود و یک نفر «کاپیتان اتوبوس» برای کمک به مسافران در سوار شدن، رسیدگی به مشکلات بلیط و پاسخگویی به سؤالات در دسترس خواهد بود. جیم هاچینسون، مدیرعامل Fusion Processing، فردا را روزی کلیدی برای حمل‌ونقل عمومی خودران می‌داند و می‌گوید: 

CAVForth یک ویترین هیجان‌انگیز از نحوه عملکرد سیستم خودران در یک محیط رانندگی بسیار پیچیده است. این طرح در سطح جهانی قابل توجه است و یک گام مهم در عملکرد خودروهای تجاری خودران در جاده‌های عمومی را به نمایش می‌گذارد. 

کوین استوارت، وزیر حمل‌ونقل اسکاتلند نیز می‌گوید:

دیدن پروژه خلاقانه و جاه‌طلبانه CAVForth پس از تمام تلاش‌های سخت سازمان‌های شریک در اسکاتلند، واقعاً هیجان‌انگیز است. 

بخشی از هزینه این پروژه توسط مرکز حمل نقل خودران دولت بریتانیا تامین شد.

منبع: iotworldtoday

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *